Cognac proeven Amstel Hotel

Dat Rémy Martin een grote speler is binnen de cognac industrie, hoeft niemand meer verteld te worden. Sinds 1724 heeft deze distilleerderij niets anders gecreëerd dan een voortreffelijke variëteit aan cognac. Toch weet deze klassieke distilleerderij nog steeds te verassen. De Opulence Revealed is een innovatieve proeverij van de Rémy Martin XO, exlusief te beleven in de A Bar van het Amstel Hotel.

Cognac

Cognac is een gedestilleerde wijn, en valt daarmee onder brandy ofwel brandewijn.  Jonge cognac kan prima in een mix gebruikt worden, oudere cognac komt puur beter tot zijn recht. Daar weet Rémy Martin alles vanaf. In 1981 besloot keldermeester André Giraud dat er maar één manier was om ode te geven aan het befaamde cognac huis, en ontwikkelde de Rémy Martin XO; een extra oude cognac bestaande uit meer dan 400 verschillende eaux-de-vie’s, met een explosie van geur en smaak. Dit geeft de cognac een onderscheidend aroma-, kleur- en smaakprofiel.

In tegenstelling tot gin en whisky, heeft cognac tijdens de 21ste eeuw zijn ultieme renaissance nog niet meegemaakt. Toch kan ook deze intrigerende spirit ons net als whisky verrassen met een geweldige diversiteit aan smaak beleving. De Opulence Revealed van Rémy Martin is daarom de perfecte uitkomst; in plaats van het “verhippen” van een van oudsher icoon, ontleed Rémy Martin de drank tot zijn basis elementen om ons mee te nemen in een reis vol smaak en geur. Te midden van een prachtige tafel met druiven, specerijen zoals kaneel en saffraan, Parmezaanse kaas, chocolade, gedroogde abrikozen en vijgen, gekonfijte sinaasappel, zoete honing, noten en bloemige tonen komt een diep aroma naar buiten wat de ruimte al vult nog aleer de avond begonnen is. De individuele presentatie van de texturen, smaken en geuren creëert een mengeling van verschillende noten. Pas samengevoegd, is duidelijk dat deze de belichaming vormen van de Rémy Martin XO.  De interactieve en zintuigelijke ervaring laat de drinker de verschillende dimensies van de XO Cognac proeven en schept een waardering en een diep begrip voor het rijke smaakpalet. De ronde, aromatische smaak heeft een lang aanhoudende afdronk, net als de blijvende impressies die op deze avond worden aangeboden.

Het doel van de proeverij, volgens Rémy Martin, is het inspireren van een nieuwe generatie cognac-liefhebbers, door middel van educatie, interactiviteit en een persoonlijke ontdekkingstocht.

Op 31 Augustus biedt het Amstel Hotel de Opulence Revealed aan voor een beperkt aantal gasten, onder leiding van internationale Rémy Martin brand ambassador Chian Mei Gan. Als speciale toevoeging bereid chef Roger Rassin, van restaurant La Rive, 3 verschillende kleine gangen die op harmonieuze wijze het iconische hotel verenigen met de proeverij.

Het Amstel Hotel heeft de afgelopen jaren meerdere industrie experts uitgenodigd voor de “Meet the Maker” serie in de A Bar. Voorgangers waren o.a. Bols, Glenfiddich, Rutte Distillery, Chivas Regal & McCallan.

Kijk voor meer informatie op de A Bar website, de Facebook event pagina, of bel het Amstel Hotel op 020 520 31 77.